fbpx

Elevator pitch. Jak w 30 sekund przekonać do siebie rozmówcę.

Niezależnie czy starasz się o pracę, zarządzasz działem księgowości w dużej firmie, czy pracujesz na stanowisku specjalistki – żeby przekonać rozmówcę do siebie, swojego pomysłu albo produktu, musisz umieć przedstawić mu najważniejsze korzyści płynące ze współpracy z Tobą w 30 sekund. Bez wspierania się slajdami i bez nerwowego szukania argumentów. To właśnie jest elevator pitch – pochodzące z angielskiego określenie efektywnej prezentacji, zamkniętej w wypowiedzi nie dłuższej niż zajęłoby pokonanie windą kilku pięter. Jak zrobić to skutecznie? Oto kilka podpowiedzi, które przydadzą się nie tylko w windzie w biurowcu.

Czas to pieniądz, czyli o odpowiednim nastawieniu

Wyobraź sobie, że idąc z jednego spotkania na drugie, wsiadasz do windy, a tam spotykasz dyrektora firmy. To człowiek, którego czas jest cenny, a kalendarz napięty. Wita Cię słowami – „Dzień dobry. Słyszałem, że coś pani ode mnie chciała. O co chodziło?” Zegar zaczyna tykać, nie możesz zmarnować ani słowa. Jeśli, nim wysiądzie z windy, nie przekonasz go do swojego pomysłu, drugiej szansy nie będzie. Nie mówi więc, że tak, właśnie, miło że pyta, że w sumie to masz taki pomysł, sama nie wiesz, czy dobry, ale jeśli dyrektor chce, to wyślesz prezentację i że byłoby miło, gdybyście się spotkali, bo masz plan jak poprawić rozpoznawalność jego firmy. Zmarnowałaś właśnie kilka zdań i połowę swojego czasu. Zmień nastawienie. Rozmawiaj jak równy z równym. Bądź uprzejma, ale nie próbuj być nienaturalnie miła, nie dziękuj trzykrotnie za dany Ci czas, nie bądź też fałszywie skromna. Bądź pewna siebie i konkretna. Rozmówca doceni takie nastawienie.

Trening czyni mistrza, czyli jak mówić krótko i ciekawie

Żaden mistrz sprzedaży, guru autopromocji, czy wizjoner, o którego pomysły zabiegają inwestorzy, nie urodził się z umiejętnością mówienia krótko i językiem korzyści o swoich ideach, start-upach czy produktach. On to wyćwiczył. Znakomita większość ludzi, gdy ma mówić o sobie, swoich umiejętnościach, czy rzeczach, w które są zaangażowani, mówi za długo i kompletnie nieciekawie. Mamy naturalną tendencję do opowiadania historii, które z punktu widzenia naszego rozmówcy są nieistotne. Nasz towarzysz z windy raczej nie chce wiedzieć, jak dochodziliśmy do genialnego pomysłu. On chce tylko poznać efekt naszej pracy i dowiedzieć się, co istotnego dla niego lub jego biznesu możemy mu zaoferować. Zanim więc ruszysz w świat reklamować siebie lub swoją ideę, zrób mapę najlepszych argumentów i poćwiczyć ich prezentację. Najlepiej przed lustrem. Z zegarkiem w ręku.

I co z tego? Czyli czy na pewno wiesz, co chcesz powiedzieć?

Najczęstszym błędem osób przygotowujących jakiekolwiek prezentacje jest tworzenie wypowiedzi na temat, a nie po coś. Innymi słowy – pracując nad swoim elevator pitch zamiast zadawać sobie pytanie „O czym będę mówić?” skup się na: „Co chcę powiedzieć?” To z pozoru subtelna, ale jednak wielka różnica. Takie postawienie sprawy pozwoli Ci szybko dojść do sedna przekazu, do istoty efektywnej komunikacji i do języka najważniejszych korzyści z punktu widzenia Twojego odbiorcy. Jeśli na Twoje argumenty rozmówca mówi: „I co z tego?”, „Co mi to da?” albo „No ale niby dlaczego miałoby mnie to interesować?” to znaczy, że dalej nie przytaczasz odpowiednich faktów. Podczas elevator pitch nie mów więc, że długo szukałaś odpowiednich rozwiązań i znalazłaś w końcu opcję X, ale powiedz pewnie, że proponujesz rozwiązanie X, które pomoże zminimalizować straty firmy o 9 procent. Jeśli zaś chcesz pochwalić się doświadczeniem zawodowym, nie opowiadaj ogólnikami, że kiedyś pracowałaś w jakiejś zagranicznej firmie i dużo się tam nauczyłaś. Powiedz, że masz 10 lat doświadczenia w pracy z Francuzami i możesz wesprzeć firmę w kontaktach biznesowych z tym krajem.

Kiedy wejdziesz między wrony, czyli o stylu wypowiedzi

Gdy dobierzesz już argumenty za, przemyśl i dopracuj także styl swojej wypowiedzi.  Sposób prezentowania zawsze zależy od rodzaju publiczności. Poznaj dokładnie osobę lub osoby, które usłyszą twój elevator pitch. Poziom formalności wypowiedzi, słownictwo fachowe i ewentualny humor muszą być dopasowane do nich. Do dyrektorki finansowej mów o liczbach, a do pani z kadr – o ludziach. Jeśli masz do czynienia z młodym programistą startupowcem – mów językiem swobodnym i pokaż, że rozumiesz świat technologii. Co jednak kluczowe – w każdym z tych przypadków bądź sobą, nie ucz się niczego na pamięć, nie używaj słów, których nie rozumiesz i nie sil się na kogoś, kim nie jesteś. Nie skupiaj się na dokładnym odtworzeniu swojej przemowy. Chcesz brzmieć naturalnie a nie jak robot. Mów swobodnie i z pewnością siebie.

Tu jest moja wizytówka, czyli czy ciąg dalszy nastąpi

Skąd możesz wiedzieć, że prezentacja typu elevator pitch przebiegła dla Ciebie pomyślnie? Jeśli dyrektor z windy powiedział po jej wysłuchaniu, żebyś skontaktowała się z jego sekretarką w celu umówienia spotkania, a przesłuchujący Cię rekruter powiedział: „Właśnie kogoś takiego szukamy”. Tak jednak dzieje się w świecie idealnym. W świecie realnym trzeba być przygotowanym na to by, jak to mówią zawodowi sprzedawcy, wsadzić nogę w drzwi, czyli wejść głębiej w interakcje i zobowiązać rozmówcę do kontaktu. Jak to zrobić? Warto mieć przy sobie tradycyjną wizytówkę, jednak już nie tylko z nazwiskiem i numerem telefonu, ale np. z QR kodem linkującym do prezentacji twojej oferty lub portfolio. Jeśli rozmowa przebiega online – zaproponuj, że takie materiały prześlesz na maila. I zrób to niezwłocznie. Pamiętaj, że one także, jak cały elevator pitch, mają być po coś, a nie o czymś. Powodzenia!

Elevator pitch na co dzień

Elevator pitch nie jest formą tylko na spotkania z ważnymi dyrektorami. Tę krótką przemowę wykorzystasz w wielu codziennych sytuacjach.
  • Brałaś kiedyś udział w szkoleniu, na którym trenerka poprosiła, żeby każdy po kolei się przedstawił? Nie znasz innych uczestników, ale chciałabyś w przerwie kawowej nawiązać ciekawe kontakty? Zaprezentuj się w taki sposób, żeby przyciągnąć uwagę innych. A także słuchaj i zapamiętaj przemowy innych – dzięki temu łatwo rozpoczniesz rozmowę nawiązując do zdania, które Cię zaintrygowało.
  • Konferencja i przerwa obiadowa? Siadasz przy stoliku z innymi uczestnikami – to idealny moment, żeby przedstawić się swoim elevator pitch.
  • Przechodzisz “na swoje” i od teraz będziesz świadczyć usługi księgowe? Co powiesz klientowi w krótkiej rozmowie telefonicznej lub w nagłówku swojej nowej witryny, by Ci zaufał i powierzył finanse?
  • A rozmowa rekrutacyjna? “Proszę nam o sobie coś powiedzieć” – to najlepsza sytuacja kiedy możesz zastosować swoją wyćwiczoną przemowę.
  • No i skoro opracowałaś idealny elevator pitch to może warto go również użyć w swoim CV lub na profilu LinkedIn?

Co zmieścić w 30 sekundach

Masz 30 sekund, żeby się przedstawić, ale również zrobić takie wrażenie, żeby ktoś czuł się zobowiązany z Tobą skontaktować.

1. Kim jesteś?

Co byś chciała, żeby słuchacz o Tobie zapamiętał? Pokaż swoje umiejętności
Jestem specjalistką w księgowości w firmie XYZ.

2. Przykuj uwagę

Powiedz co robisz, żeby rozmówca chciał Cię bardziej poznać. Jakie problemy rozwiązujesz, jakie korzyści dostarczasz.
Specjalizuję się w rozliczeniu podatku VAT w spółkach włoskich i francuskich.

3. Jak działasz?

Pokaż jakie unikalne umiejętności posiadasz i jak skutecznie działasz.
W 2020 prowadziłam księgowość 20 spółek francuskich i 10 włoskich. Dodatkowo przeszkoliłam 40 osób z obowiązujących przepisów we Francji. Jestem w trakcie przygotowywania szkolenia z przepisów włoskich.

4. Czego szukasz?

Jaki masz cel. Przejdź do wezwania do działania.
Szukam miejsca, w którym dalej rozwijałabym swoje umiejętności w zakresie szkolenia z zagadnień finansowych. Czy w Twojej firmie potrzebny jest taki specjalista lub słyszałaś o kimś kto szuka takiego wsparcia?
Na koniec wymień się z rozmówcą kontaktem przez LinkedIn, adresem email lub tradycyjnie, wizytówką.
Trzymam kciuki za Twoją przemowę w windzie 🙂
Życzę Ci, żeby zaowocowała ona ciekawą zmianą.  

 

Zostaw komentarz

Nasza strona używa cookies. W Polityce Prywatności dowiesz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close