fbpx

Jak angażować uczestników spotkania online

Po miesiącach pracy z domu wydawać by się mogło, że spotkania online masz opanowane do perfekcji. A jednak wciąż czujesz, że taka komunikacja nie jest dla Ciebie czymś naturalnym. Mimo, że teraz to Twoja codzienność, to każdego dnia podejmujesz wyzwanie jakim jest niechęć do kamery, czy rozpaczliwe szukanie zrozumienia w rozpikselowanym wzroku rozmówcy…  I wtedy z pomocą przychodzi Dale Carnegie… A w zasadzie webinar organizowany przez Dale Carnegie Poland.

Największe wyzwania spotkań online

Zdarzyło Ci się kiedyś, że chciałaś na spotkaniu zabrać głos w ważnej sprawie, ale miałaś wyciszony mikrofon a w międzyczasie uczestnicy przeskoczyli już do innego wątku? Dokumenty i notatki odłożyłaś na drugi koniec stołu, więc musiałaś wstać a koszulę wyprasowałaś tylko do połowy? W trakcie Twojej prezentacji prezes zadał pytanie, ale usłyszałaś tylko początek, bo zerwało połączenie? Słyszałaś echo własnego głosu, psa, trzaski, kuriera? Z pewnością nie jesteś sama.
Dla mnie największym wyzwaniem jest patrzenie w kamerę. Mam naturalną skłonność patrzenia na rozmówcę, co oczywiście on teraz widzi jako moje patrzenie w róg ekranu. I właśnie wczoraj uczestniczyłam w webinarium “Wywierające wpływ prezentacje online”, podczas którego usłyszałam banalnie prostą i zabawną wskazówkę, która ułatwia zbudowanie nawyku patrzenia w kamerę. Poznaj wskazówki jak przygotować się do prezentacji, która będzie angażować uczestników spotkania online.

Jak wyglądasz – pierwsze wrażenie, czyli czy dobrze Cię widać i słychać

Zadbaj o to, by dobrze było Cię widać i spraw wrażenie bliskiego kontaktu ze słuchaczem. Zbuduj zaufanie.
  1. Patrz na kamerę a nie na ekran.
  2. Ustaw kamerę na poziomie oczu – tu wskazówka, którą od razu kupiłam – tuż przy kamerze narysuj i przyklej parę oczu :-). Będziesz wówczas pamiętać, w które miejsce patrzeć i będzie to dla Ciebie łatwiejsze, bo będziesz patrzeć w “oczy”.
  3. Ustaw twarz centralnie w kadrze, w ten sposób, by było Cię widać do ramion.
  4. Wyeliminuj tło, które rozprasza – unikaj kolorowych wzorzystych tapet.
  5. Zadbaj o dobre oświetlenie twarzy.
  6. Uśmiechaj się – aktywują się wówczas neurony lustrzane – Twoja publiczność naturalnie też będzie się uśmiechać.
Zadbaj też o swój aparat mowy :-). Przed ważnym spotkaniem czy prezentacją, której jesteś główną prowadzącą, zrób rozgrzewkę!
  1. Poruszaj żuchwą w lewo i w prawo.
  2. Masuj językiem raz jedno raz drugie wnętrze policzków.
  3. Zrób dzióbek i puść kilka całusów, cmok!
  4. Przez kilka sekund naśladuj silnik samochodu, brrrrrr…
  5. Zrób kilka dużych oddechów przeponą (Twoje ramiona nie unoszą się).

Jak mówisz czyli spójność komunikacji z prezentacją

Jeśli przywitasz publiczność ściszonym i smutnym głosem “Bardzo się cieszę, że tu jesteście…” to czy uwierzy ona w ten komunikat? Oj, nie tryskasz entuzjazmem…
Pamiętaj, by na spotkaniach online zwiększyć swoją energię o 20%. Jeśli byś prowadziła spotkanie na sali, to mogłabyś w tym momencie wstać, przejść na środek, podejść do uczestników czy szeroko rozłożyć ramiona w geście powitania. Na ekranie musisz to wszystko wyrazić mimiką, głosem i gestem w obrębie kadru. Zadbaj o to, by były one spójne z komunikatem, który wysyłasz.
  1. Głos – dopasuj tempo mówienia, modulację, rób pauzy.
  2. Mowa ciała – uczestnicy będą czytać wszystkie emocje z Twojej twarzy i postawy. Czy jesteś zgarbiona czy wyprostowana, marszczysz brwi czy szeroko się uśmiechasz. To wszystko będzie odebrane jako niepewność lub pewność przekazywanej treści.
  3. Slajdy – na ten temat powstał już niejeden artykuł, więc w skrócie – wykorzystuj minimum tekstu, jeden pomysł na jeden slajd, pamiętaj o zasadzie 3-5 sekund, po których odbiorca ma zrozumieć co przekazuje slajd.

Czy da się zaangażować awatary?

No dobrze. Zadbałaś o to, by było Cię widać i słychać. Wyćwiczyłaś mimikę i gesty. Na to wszystko miałaś wpływ. A jak wpłynąć na publiczność? Prezentacja i “gadająca głowa” skupia uwagę słuchaczy do 10 minut. Co zrobić, żeby zaangażować uczestników spotkania online na dłużej?

Raz, dwa, trzy, próba mikrofonu

Wyślij maila z przypomnieniem o spotkaniu i prośbą o punktualność.
Włącz się do spotkania 10 minut wcześniej.  Są uczestnicy, którzy lubią być przed czasem na szkoleniu/prezentacji. Dzięki temu sprawdzisz w mniejszym gronie czy są jakieś problemy techniczne – “czy mnie widać, czy mnie słychać” – i będziesz miała chwilę, żeby te usterki usunąć.
Czas przed oficjalnym spotkaniem to taka przestrzeń na small talk. Witaj każdego uczestnika imieniem. Jeśli do tej pory nie miałaś z nimi kontaktu to zapamiętanie imienia i historii, którą usłyszałaś w czasie nieoficjalnym, może niespodziewanie przydać się w trakcie spotkania.

Proszę zapiąć pasy

Wstęp i zakończenie spotkania można porównać do startu i lądowania samolotu – to najważniejsze elementy całej podróży. Rozpocznij więc prezentację czymś wyróżniającym. Może to być stwierdzenie, które przykuwa uwagę, zaskakujące pytanie, opis ciekawej historii, komplement dla publiczności.

Halo! Czy ktoś mnie słucha?

Zawartość prezentacji masz bardzo dobrze przygotowaną. Wiesz co dla publiczności jest ważne, z czym się zmaga, jakie jest jej zrozumienie i nastawienie do tematu. Ale co zrobić by mieć pewność, że odbiorcy skupią się na temacie przez najbliższą godzinę? Jak angażować uczestników spotkania online?
Zadbaj o interakcje ze słuchaczami. Nie rzadziej niż co 5 minut. Pomogą Ci przykładowe narzędzia i sposoby:
  1. Zmiana prezenterów – kiedy zmienia się prowadzący naturalnie odbieramy to jako zmianę tematu i skupiamy uwagę.
  2. Używaj wskaźnika –  przykładowo tłumacząc jak będziecie się komunikować na danej platformie, pokaż wskaźnikiem najważniejsze przyciski do interakcji.
  3. Zadawaj pytania w formie ankiety i zbieraj odpowiedzi przez komunikator/chat. Najlepiej pytania zamknięte Tak/Nie, pytania gdzie odpowiedzią jest liczba lub jedno słowo.
  4. Zachęcaj do zadawania pytań przez chat i w ustalonym czasie  odpowiadaj na nie (na koniec danego tematu lub na koniec spotkania).
  5. Wykorzystaj możliwości platformy, której używasz – quizy, głosowanie, ankiety, biała tablica, “łapka w górę” do zabrania głosu.

Nie daj się technologii!

Złośliwość rzeczy martwych to największa zmora osób prowadzących prezentacje czy szkolenia. Jeśli czeka Cię ważne spotkanie, to przetestuj czy wszystko działa, z domownikiem lub przyjaciółką. 
  1. Przede wszystkim poznaj platformę, z której będziesz korzystać. Sprawdź, gdzie znajdują się pomoce wizualne, nagrywanie, wyciszenie wszystkich uczestników (chyba najczęściej używana opcja).
  2. Przetestuj wcześniej czy działa dźwięk, głos, pokaz slajdów.
  3. Zapewnij sobie dodatkowe źródło internetu – miej w pobliżu przygotowany telefon na wypadek konieczności użycia opcji hotspot.
  4. Umów się z kolegą, by był Twoim wsparciem – widzi prezentację w trybie uczestnika, więc może Ci zwrócić uwagę na błędny slajd lub problemy techniczne. Ustalcie jakim kanałem się komunikujecie. Kolega może również monitorować chat i udzielać odpowiedzi uczestnikom lub wyłapywać ważniejsze pytania kierowane do Ciebie.

Kompetencja przyszłości – czy umiesz angażować uczestników spotkania online?

Zawsze z przyjemnością patrzyłam na uczestników moich szkoleń, kiedy w grupach dyskutowali nad rozwiązaniem zagadki, szukali brakujących “puzzli” na innych stołach, przegrupowywali siły, żeby osiągnąć lepszy czas, a na koniec siadali z uśmiechem obok nowo poznanej koleżanki z drugiego piętra i wciąż rozmawiali o lepszym rozwiązaniu ostatniego zadania.
Namiastkę takiej rzeczywistości daje nam technologia. Warto eksperymentować i testować nowe sposoby prezentacji, zaskakiwać publiczność i sprawdzać, co najbardziej ją angażuje. Nastaw się pozytywnie, przyciągaj uwagę innych, buduj zaufanie i wizerunek pewnej siebie i przekonującej prezenterki.    

 

2 komentarze

  1. Raptus-Reply
    17 listopada 2020 at 17:10

    Dla mnie bomba!

    • Finespresso-Reply
      17 listopada 2020 at 17:24

      Dziękuję za energetyczny komentarz! Tak też ma być na spotkaniach online 🙂

Zostaw komentarz

Nasza strona używa cookies. W Polityce Prywatności dowiesz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close