fbpx

Jedna rzecz, czyli pierwsza kostka domina

Jako dziecko uwielbiałam oglądać w telewizji konkursy przewracania kostek domina. Pierwsza płytka przewracająca kolejne, zagadkowo ułożone płytki, które w kilka sekund zamieniały się w kolorowe kwiaty, napisy, rzeźby. Zastanawiałam się, ile godzin trwało układanie takiej konstrukcji, by otrzymać 20 sekundowy efekt.
Właśnie od efektu domina rozpoczynają swoją książkę “Jedna rzecz” Gary Keller i Jay Papasan. Autorzy uczą w jaki sposób koncepcja jednej rzeczy może całkowicie zmienić podejście do każdej dziedziny życia i wpływać na dokonywane wybory.
Przewracanie kostek domina może wydawać się proste. Trzeba jednak wiedzieć, którą kostkę pchnąć pierwszą.

Mity

A jednak tę jedną rzecz jest początkowo bardzo trudno znaleźć. Dlaczego? Bo towarzyszą nam różne przekonania:

Wszystko jest tak samo ważne

A jednak nie. Niektóre rzeczy są istotniejsze od innych. Według teorii Pareta większość tego co osiągamy (80%)  jest wynikiem niewielkiej części tego co robimy (20%). Kluczem jest zatem znalezienie, które zadania z listy wchodzą w te 20% i na nich się skupić, by osiągnąć największe rezultaty. Autorzy idą jeszcze dalej – jak znajdziesz te 20% to dokonaj kolejnej i kolejnej analizy, aż ilość zadań skróci się do jednego.
To jest Twoja pierwsza kostka domina. Jedna Rzecz.

Wielozadaniowość

Często w ogłoszeniach o pracę widzę wymaganie – “efektywny multitasking”, “podzielność uwagi”, “zdolność robienia kilku rzeczy naraz”. Owszem, niektórzy mają tę umiejętność, tylko że dzieląc uwagę na dwa zajęcia, każdemu dają tylko jej część. Pracując nad kilkoma zadaniami “jednocześnie” przełączasz się między nimi, bo tylko jedno może być w danym momencie na pierwszym planie. Działając w ten sposób wydłuża się czas wykonywania zadań, spada efektywność, wzrasta liczba popełnionych błędów i poziom stresu. Według autorów wielozadaniowość to “okazja, żeby spaprać więcej rzeczy na raz”.
Skup się na Jednej Rzeczy.

Dyscyplina

Tylko ludzie zdyscyplinowani osiągają sukcesy. To mit. Owszem, jest potrzebna, ale tylko po to, by wypracować dobre nawyki. Wybierasz więc ważną dla Ciebie czynność i konsekwentnie wprowadzasz ją w życie. Aż stanie się rutyną. Jeśli jest to poranna gimnastyka, to pewnie na początku będziesz się musiała do niej zmusić. Ale później przymus zamieni się w nawyk a nawet przyjemność.
Zbuduj nawyk wybierania Jednej Rzeczy.

Iluzja życiowej harmonii

Absolutna harmonia nie istnieje. Dążąc do harmonii rozkładasz czas na wszystkie sprawy jednakowo, przez co żadna nie jest wykonana jak należy.
Rozdziel życie zawodowe i osobiste. Nie po to, by je od siebie zupełnie odseparować, ale właśnie dla równowagi. W pracy najważniejsze dla Ciebie jest zdobywanie wiedzy i doskonalenie umiejętności. W życiu osobistym każdy aspekt wymaga Twojej troski. Twoja rodzina, Twoja pasja, zdrowie. Wystarczy zaniedbać jedno, by odczuć konsekwencje.

Najważniejsze pytanie

Mogłabym. Zrobiłabym. Powinnam. Muszę. A co jeśli powiedziałabyś Zrobię? 
Jaką jedną rzecz mogę zrobić, ale taką, że gdy będzie zrobiona, wszystko inne stanie się prostsze albo nieistotne?
To kluczowe pytanie, które autorzy rozkładają na czynniki pierwsze. Znajdź jedną rzecz – która wywoła określony skutek – a wszystkie inne wykonasz mniejszym nakładem sił.
Zadaj sobie to pytanie w każdym kontekście swojego życia.
Jaką jedną rzecz mogę zrobić w poszukiwaniu nowej pracy, ale taką, że gdy będzie zrobiona, wszystko inne stanie się prostsze albo nieistotne?
Jaką jedną rzecz mogę zrobić w kwestii swojego zdrowia, ale taką, że gdy będzie zrobiona…
Jaką jedną rzecz mogę zrobić w obszarze swoich finansów, ale taką….
Jaką  jedną rzecz mogę zrobić w najważniejszych relacjach…
Uczyń z tego nawyk.
Znajdź swoją pierwszą kostkę domina i nadaj bieg swojej Jednej Rzeczy. A ona, swoją pozornie małą siłą, puści w ruch kolejną rzecz i kolejną, i kolejną, aż nastąpi wielka zmiana.
Jaka jest jedna rzecz, którą możesz zrobić dziś?
Jeśli chcesz poczytać o innych polecanych przez nas książkach, to zajrzyj tu:
Porozumienie bez przemocy – Marshall B. Rosenberg – Jak rozmawiać z szefem?
Getting Things Done – David Allen – Sztuka bezstresowej efektywności czyli Getting Things Done.
12-tygodniowy rok – Brian. P Moran, Michael Lennington – Szczęśliwego Nowego 12-tygodniowego Roku!
Make your bedWilliam H. McRaven – Jeśli chcesz osiągać sukcesy, pościel swoje łóżko

 

2 komentarze

  1. Raptus-Reply
    29 grudnia 2020 at 20:00

    Super. Idę na kijki 🙂

    • Finespresso-Reply
      29 grudnia 2020 at 20:08

      Ha ha! Podejrzewam, że Twoje pytanie brzmiało: Jaką jedną rzecz mogę zrobić w kwestii mojego zdrowia, by dobrze się czuć, mieć energię na dalszą część dnia i zadbać o swój kręgosłup teraz i na przyszłość? 🙂 Pójdę na kijki 🙂

Zostaw komentarz

Nasza strona używa cookies. W Polityce Prywatności dowiesz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close