fbpx

Zmiany nawyków, czyli dlaczego powiedzenie “Nowy rok, nowa ja” nie działa

Czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego reklamy suplementów ułatwiających rzucenie palenia pojawiają się w telewizji z dużą intensywnością w grudniu lub na początku stycznia, a potem przez cały rok prawie ich nie widać? Czyżby ludzie chcieli dbać o swoje zdrowie tylko raz w roku? Czy tylko pierwszego stycznia potrafimy wprowadzać dobre nawyki, rzucać używki, przechodzić na dietę, albo decydować, że nareszcie przestaniemy się spóźniać? Nie, to oczywiste. Ale na pewno znasz tę magiczną zasadę: „Nowy rok, nowa ja”? 🙂 Jak odczarować mit okrągłych dat, “najlepszych” na wprowadzanie zmiany, piszę poniżej.  

Postanowienia jak pobożne życzenia

Pamiętasz Bridget Jones? Roztrzepana singielka 1. stycznia rozpoczęła pisanie swojego pamiętnika długą listą postanowień noworocznych. W nadchodzącym roku miała schudnąć, rzucić palenie oraz alkohol i poznać mężczyznę-ideał. Chociaż zachowanie książkowej Bridget bawi mnie, sama często działałam podobnie. Postanowienia noworoczne lub inne obietnice składane samej sobie “od poniedziałku”, “od nowego miesiąca”, składamy mało precyzyjnie, bez strategii i pomysłu na ich realizację, przez co przypominają raczej koncert życzeń, niż plan zmiany. Taka lista jest owszem dobra na początek, może być mapą marzeń, kierunkowskazem, który pomoże uporządkować Ci priorytety, ujawni, co chcesz poprawić w sobie i swoim życiu. Ale żeby naprawdę wziąć się do pracy i dokonać faktycznej zmiany nawyków, potrzeba dyscypliny, motywacji i planu.
Cele, które sobie wyznaczasz, należy potraktować tak samo jak cele biznesowe, które powinny spełniać warunki SMART. Co to znaczy? Muszą być: Specific (skonkretyzowane), Measurable (mierzalne, czyli dające efekt, który da się się łatwo sprawdzić), Achievable (osiągalne, czyli nie przesadnie ambitne), Relevant (istotne, wartościowe) oraz Time-bound (określone w czasie, z wyraźną datą, do której powinny zostać zrealizowane). Tak doprecyzowanych postanowień znacznie łatwiej dotrzymać.

Nie wie nawet prorok, co przyniesie rok

Umysł człowieka uwielbia momenty graniczne, rytuały, punkty przejścia, symboliczne zamknięcie jednego i początek drugiego. Wykształciła to w nas kultura, która topieniem marzanny kazała pożegnać zimę, a tańcami przy ognisku witać lato w noc świętojańską. Sylwester z fajerwerkami to tylko kolejny z kulturowych momentów przejścia, które wyznaczają nam rytm życia i dają nową energię.
Lubimy zaczynać od początku. Nowej pracy nie chcemy rozpoczynać więc w piątek, a z dietą raczej nie wystartujemy w środę. Odchudzać wolimy się od poniedziałku (niektórzy zawsze zaczynają dietę „od jutra”, ale to już odrębna historia :)) Nowy miesiąc czy sezon, brzmią jeszcze lepiej, a nowy rok – to dopiero przełom! Aż prosi się, żeby coś zmienić wraz z wybiciem północy 31 grudnia. Tymczasem rok to okres długi i bardzo trudny do zaplanowania. Nie wiadomo, co przyniesie i jak się potoczy, a co za tym idzie – na jakie warunki trafią nasze ambitne postanowienia.
Weźmy chociażby rok 2020. Któż się spodziewał, że wybuchnie pandemia, która na półtora miesiąca sparaliżuje światową gospodarkę, zamknie biurowce, restauracje i siłownie? Ktoś, kto 1 stycznia 2020 postanowił sobie, że trzy razy w tygodniu będzie ćwiczył godzinę na orbitreku, już 15 marca zderzył się ze ścianą – pandemia pokrzyżowała mu plany. Pytanie jednak ile z osób, które miały takie postanowienie w styczniu, wróciło do jego realizacji w maju, gdy siłownie ponownie otwarto. Nie muszę mieć żadnych badań, by powiedzieć z całą pewnością – bardzo niewielu. Skąd to wiem? Bo tak działa ludzki umysł. Z postanowienia nic nie wyszło, zostało przerwane, więc nie ma sensu go kontynuować. Trzeba poczekać do kolejnego nowego…  No właśnie, roku!? Może następnym razem warto swoje postanowienia ustanowiać na miesiąc lub kwartał? Nowe otwarcie nastąpi szybciej, moment próby, rozliczenia i ewentualnego startu od nowa będzie bliższy, a samo postanowienie będzie miało większe szanse na powodzenie.

Wyzwania zamiast postanowień

Łatwo jest powiedzieć: „Postanawiam, że od stycznia zacznę uczyć się drugiego języka obcego i daję sobie rok, aby być na poziomie średniozaawansowanym”. Stawiam jednak dolary przeciw żołędziom, że na postanowieniu się skończy przy pierwszej okazji, gdy będziesz czuć się zmęczona, zamknięcie miesiąca spowoduje, że zostaniesz dłużej w pracy lub uznasz, że nie znalazłaś wystarczająco fajnej aplikacji do nauki. Dlatego zamiast ogólnikowych postanowień warto, podjąć się konkretnego wyzwania. Takiego jak na przykład: „W 2021 poznam 365 nowych słów z hiszpańskiego, po jednym dziennie”. Tylko tyle i aż tyle. Pilnować jednej rzeczy jest znacznie łatwiej niż co chwilkę zmieniać książki czy sposoby nauki.
Podobne wyzwania mogą, a nawet powinny, dotyczyć Twoich nawyków finansowych. Co warto sobie postanowić? Może: „W każdym miesiącu 10 proc. dochodów odłożę na konto inwestycyjne”, lub w ramach popularnej idei zero waste przystąpić do wzywania: „W każdy piątek, zamiast samochodem, pojadę do pracy rowerem” albo „W 2021 będę kupować tylko ubrania z drugiej ręki”. Podziękują Ci za to i planeta i domowy budżet.
W podobny sposób warto podejmować wyzwania rozwojowe w swojej pracy – zamiast ogólnikowego postanowienia: „W tym roku będę się rozwijać zawodowo”, postanów na przykład: „Codziennie będę uczyć się 5 angielskich słów” lub „W 2021 roku każdy dzień pracy zakończę porządkowaniem biurka”. Czasem nawet najmniejsze, ale systematycznie realizowane zmiany nawyków, przynoszą największe efekty. Powodzenia.
Zachęcam Cię do innych naszych artykułów w temacie świadomego planowania:
Buduj świadomie swoją karierę. Nie dryfuj.
Czy to już czas na zmianę?

 

Zostaw komentarz

Nasza strona używa cookies. W Polityce Prywatności dowiesz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close